Vytlačiť túto stránku
08.09.2013

Panasonic G6 - trpaslík nabitý funkciami

Napísal(a) 
Ohodnotiť túto položku
(2 hlasov)

Keďže moja doterajšia zrkadlovka Sony A57 uzamyká expozíciu vo videu pri zapnutom AF, rozhodol som sa kúpiť horúcu novinku na trhu - Panasonic Lumix G6.

Ide v podstate o vylepšený Pan GH2, ale za nižšiu cenu, v menšom tele a s viacerými novými funkciami.

Úvod

Fotoaparát som kúpil z nemeckého e-shopu za 629,- Euro - striebornú (čierno-titatovú) variantu so starým setovým objektívom 14-42mm. K nemu som dokúpil Olympus 45mm f1.8, ktorý mali v akcii v jednom slovenskom e-shope za 199,- Euro.

Nové funkcie

Medzi novými funkciami nádeme napr. Focus Peaking, Wifi, 24p video, HDR, panorámu, ostrenie cez dotykový displej ai.

G6 vs GH3

Výhody GH3: pribl. o 25% menší šum (G6 používa starši snímač z GH2, čo je zároveň hlavným terčom kritiky), vyššia výdrž batérie, väčší buffer, o 1EV väčší DR, väčší hľadáčik.

Výhody G6: okrem nižšej ceny a spomenutých nových funkcií tu nájdeme nový procesor, ktorý zlepšuje ostrenie a používa vylepšený AVCHD kodek.

Praktické skúsenosti

Telo

Prvá vec, ktorá ma nepotešila, je plastové telo, ktoré však našťastie nikde nevrže a zdá sa byť dosť pevné (kto chce kovové utesnené telo, musí si priplatiť za približne o 2/3 drahší GH3).

Človeka, zvykutého na klasické zrkadlovky, ktorý nemá ešte skúsenosti z m4/3 systémami, určite prekvapí malá veľkosť a hmotnosť tela aj objektívov. Na výšku je však telo až príliž malé - nemám si totiž kam oprieť malíček - a batterygrip na G6, žiaľ, zatiaľ nevyrábajú.

Ďalší nedostatok, ktorý musím vytknúť, je príliš nízko zapustené tlačítko pre spúšť, ktoré je navyše veľmi citlivé. Kvôli tomu sa mi často stáva, že nechcene spustím/vypnem nahrávanie videa vo videorežime. (Na žiadnom inom fotoaparáte som sa s takýmto nedostatkom predtým nikdy nestretol, preto je pre mňa takáto chyba výrobcov dosť nepochopiteľná.)

Oproti vyšším modelom (GH2/GH3) sa tu nachádza len 1 otočné koliečko, avšak užívateľa poteší 5 funkčných tlačítok (plus ďalšie 2 dotykové na displeji). Tých funkčných tlačítok by som ale uvítal viac, lebo väčšinu som musel ponechať na pôvodnej funkcii, zmenil som iba 2 tlačítka - na prepínač AF/MF a náhľad expozície (+ jedno na displeji pre nast. stabilizácie).

Displej a hľadáčik

Na rozdiel od Canonu 650D je tu plne využitý potenciál dotykovej technológie, podobne ako na mobiloch - tj. funguje aj ťahanie (napr pri nastavovaní, prezeraní fotiek...), aj lupa (teda ovládanie 2 prstami) apod.

Čo sa týka kvality displeja, vďaka rozlíšeniu a použitej OLED technológii, je porovnateľná s A57.tele

OLED hľadáčik je síce kvalitnejší oproti LCD v Sony A57, ale je o niečo menší.

Menu

V menu sa nachádza až 28 obrazoviek nastavení (napr. na Sony bolo 15), takže dosť trvá, kým v ňom človek niečo nájde. Našťastie sa tu dá cez tlačítko DISP zapnúť stavový displej a cez jedno z funkčných tlačítok Quick Menu a v oboch navyše využiť rýchle ovládanie cez dotykový displej.


Stavový displej a Rýchle menu

Ostrenie a digitálne zoomovanie

Rýchlosť kontinuálneho ostrenia v Liveview závisí od použitého objektívu a je porovnateľná so Sony A57, teda veľmi rýchla. Pri použití objektívov Panasonic je ostrenie v podstate nepočuteľné, s Olympusom je sotva počuteľné až po priložení ucha k objektívu v absolútne tichej miestnosti (na hlučné škŕkanie motorčeka z Canonu 650D možte zabudnúť, o Sony A57 nehovoriac).

Ďalej ma potešilo veľké množstvo pomôcok na ostrenie, známe z GH2/GH3 - napr. pre AF možnosť zapnutia rôznych spôsobov manuálneho doostrenia (pri polostlačenej spúšti/pustenej spúšti/dotykom na displej/kombinácia týchto možností) a pri tom zapnúť ďalsie 3 vizuálne pomôcky (lupa, ukazateľ vzdialenosti zaostrenia a peaking).

Na AF vo videu sa mi najlepšie osvedčilo zónové ostrenie a počet zón 1 - tej môžem nastaviť okrem pozície aj veľkosť.

Miernym sklamaním je, že nefunguje funkcia ext. telekonvertora na plynulé zoomovanie - dá sa iba natvrdo nastaviť na 2-násobné (vo videu bez straty kvality - riešené cez orez, za cenu vyššiehio šumu) a 4-násobné (klasický digitálny zoom na úkor zhoršenia kvality obrazu) priblíženie. (Neviem, ako v GH2/GH3, ale v Sony A57 táto funkcia funguje bez problémov.)

Video

Automatika stíha preostrovať+preexponovávať+nastavovať AWB, nerobí jej problém prechod z denného svetla do umelého, žiadne patlanie detailov v denných záberoch. V podstate sa užívateľ nemusí o nič starať, podobne ako pri použití kamery, samozrejme ak nerátame zoomovanie.

Možnosti manuálnych nastavení videa sú bez akýchkoľvek obmedzení, rovnako ako na GH3/GH2 (ak nerátame max. dátový tok použitých videokoekov - viď ďalej) - všetky obmedzenia, ktoré mi vadili na Sony, tu jednoducho niesu (napr. zamknutá expozícia pri AF, hlučný motorček ai.).

Jediná vec, čo ma ale štve, je pomalá automatická expozícia vo videu pri použití automatickej clony. Riešením je (ale iba v prípade, že nenatáčate pod umelým osvetlením), zapnúť automatickú závierku, ktorá je plynulá a rýchla.

Použité kodeky majú max. bitrate 28 Mb/s (pre porovnanie: Sony SLT A57 má tiež 28Mb/s,  Canon 650D 46Mb/s, GH3 a hacknutý GH2 v režime MOV vyše 72Mb/s). Na 32GB kartu sa zmestia pribl. 2 hodiny videa v najvyššej kvalite (t.j. 1920x1080 50p AVCHD resp. MP4).
Kodek MP4 tu má všetky rozlíšenia a frekvencie ako AVCHD (na Sony A57 bol iba 720p a VGA).

Komu nestačí rýchlosť priebežného automatického ostrenia, môže ho urýchliť okamžitým preostrením po polovičnom stlačení spúšte. (To sa zíde hlavne pri natáčaní nočných scén, kedy je lepšie mať priebežné ostrenie úplne vypnuté.)


(0 Votes, average 0 out of 5)

Fotenie

S fotením je to oproti APS-C zrkadlovkám horšie. V kontrastných scénach chýbajú vo svetlách detaily, to sa však dá čiastočne kompenzovať fotením s podexpozíciou + následným presvetlením tieňov v RAWe (bežný postup, používaný aj na iných fotoaparátoch). Pre lepší výsledok si možno pomôcť ešte aktivovaním fukcie automatického dynamického rozsahu v menu fotoaparátu.

Trochu horšie je to so šumom. Starý snímač značne šumí pri dlších časoch. Aj tento problém sa však dá pomerne dobre riešiť zapnutím redukcie šumu v menu fotoaparátu (a pri videu nie je so šumom problém, keďže sa obraz zmenší na rozlíšenie pribl. 2MPx):


Ukážka funkcie redukcie šumu pre dlhé časy (výstupy zo surových RAW, orez 1:1)

Batéria, výdrž, pamäťová karta, konektory

Na G6 sa batéria dosť zahrieva a keď ju vytiahnem, tak je teplá (Na Sony je telo aj batéria stále studená, ale Sony A57 sa vraj vypne po 20-25 minútach, nemám  to vyskúšané). Napriek tomu som nemal jediný problém natáčať s Panasonicom 4 hodiny v kuse (ak nepočítam jedno krátke prerušenie na výmenu batérie).

Výdrž 1200mAh je dosť malá, hlavne pri natáčaní videa (pribl. 2 hodiny). Na serióznu prácu je tak nevyhnutné prikúpiť aspoň 2 náhradné batérie (na internete sa dajú zohnať aj o niečo silnejšie 1500mAh).

Najviac však zamrzí nepraktické umiestnenie pamäťovej karty, ktorá sa nachádza v spodnej šachte s batériou. V prípade jej výmeny tak treba odmontovať aj rýchlo-upínaciu doštičku od statívu.

Konektor pre mikrofón je umiestnený na opačnej strane od ostatných. Podľa recenzií však údajne nefunguje HDMI výstup pri liveview videu (zrejme len zámerne zablokované vo firmware).


Nepraktické umiestnenie SD karty a neštandartný USB konektor

Záver

O mesiac má prísť na trh Panasonic GX7, ktorý v kompaktnom tele prinesie množstvo nových funkcií z G6, ale obsahuje menej zašumený snímač z GH3, navyše so stabilizáciou, prevzatou od Olympusu (funguje ale iba vo fotorežime). Noví majitelia tak budú mať ťažké rozhodovanie medzi lacným G6, s lepším gripom a polohovateľným displejom a medzi nadupanou, ale drahou GX7.

Ďalšou alternatívou je Sony NEX6, ktorý je za porovnateľnú cenu ako G6, ale má väčší APS-C snímač, problémom je však výber kvalitných objektívov.

(Dokončenie článku v príprave.)

Prečítané 6426 x Naposledy zmenené 27.10.2014