Nachádzate sa tu:Hlavná stránka»Blog»Digi foto»Panasonic FZ1000 - vstup do sveta 4K videa
26.10.2014

Panasonic FZ1000 - vstup do sveta 4K videa

Napísal(a) 
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)

Dnes sa pozrieme na prvý 4K ultrazoomový fotoaparát na trhu.

Úvod

Fotoaparát som kúpil za 660,- Euro od jedného pána, ktorý ho vozí z Nemecka. Toto balenie preto obsahovalo len nemecký manuál plus niekoľko ďalších, avšak bez anglického a českého - ten sa našťastie nachádza na priloženom CD, ktorý obsahuje aj pomocný software. Skylipix Studio slúži na úpravu RAW fotiek a PHOTOfunSTUDIO na správu a úpravu fotiek aj videí. Jeho veľkou výhodou je, že umožňuje rýchly a jednoduchý strih 4K videí bez rekompresie.

Prečo 4K?

Mnohí si pomyslia, že v súčasnosti je ešte priskoro kupovať fotoaparát/kameru s videozáznamom v 4K rozlíšení. Takýto obraz má približne 4-násobné rozlíšenie oproti súčasnému full HD (3840x2160 vs 1920x1080 pixlov) a 4K televízory sa ešte moc nepoužívajú. Ich cena je zatiaľ vysoká a ľudia nevidia zmysel zaplatiť takú čiastku, keďže aj obraz ich súčasných televízorov je veľmi kvalitný.

Preto si teraz ukážeme, prečo sa oplatí vlastniť zariadenie, ktoré natáča takýto obraz. Obrovskou výhodou totiž je, že po skonvertovaní 4K videa do nižšieho full HD je výsledný obraz omnoho detailnejší a ostrejší!!!


FHD1080 záznam vs downsamplovaný 4K UHD - výrez 1:1 znázorňuje priepastný rozdiel v detailoch a ostrosti

Okrem toho získame vizuálne ďalší zoom, čím sa dostaneme na FZ1000 z ekv. 400mm na pribl. 600mm:


FHD1080 vs 4K UHD - porovnanie výrezu viditeľného obrazu vo videu

Ako je to možné?

Celé tajomstvo spočíva v tom, že bežné amatérske full HD fotoaparáty doteraz snímali a zaznamenávali obraz úplne iným spôsobom ako to robia nové 4K zariadenia. Príčinou je to, že rozlíšenie dnešných snímačov vo fotoaparátoch je omnoho väčšie (bežne 16-24Mpx) ako rozlíšenie videa (pribl. 2 resp. 8Mpx).

Ako sa líši záznam FHD a 4K videa

Pri natáčaní fHD videa sa sníma obraz z celej plochy snímača fotoaparátu. Aby však fotoaparát stíhal snímať obraz s rozlíšením veľkým napr. 16Mpx a zaznamenávať ho do videa s pribl. 2Mpx, používa na to vynechávanie riadkov. To má za následok, že vo výslednom videu chýbajú detaily z pôvodného obrazu a okrem toho to vnáša do videa viacero obrazových problémov (rolling shutter, moiré ai.).

Naproti tomu 4K video vzniká tak, že sa (väčšinou) nesníma celá plocha snímača, ale len výrez. Výsledné video je navyše zaznamenané s kodekom s vysokým dátovým tokom (min. 100Mb/s). Tým sa zachovajú v obraze pôvodné detaily a sú čiastočne potlačené spomínané nedostatky. Aby však fotoaparát zvládal stíhať takýto náročný proces, potrebuje na to nový špeciálny typ snímača, výkonný (viac-jadrový) procesor a dostatočne rýchle záznamové médium (SDXC resp. SDHC Class U3 - t.j. rýchlosť neklesne pod 30Mb/s).

Hodnotenie

klady:

+ skvelé 4K video
+ profi Cine like farebný profil, známy z GH4
+ odomknutý HDMI výstup v režime videa (aj 4K) má vynikajúcu kvalitu (na rozdiel od A6000) - ale nefunguje v ňom AF-C, preto treba aktivovať funkciu i-AF.
+ veľmi účinná stabilizácia aj na najdlhšom ohnisku
+ veľký počet funkčných tlačítok (5)
+ kreatívne režimy možno aplikovať aj počas nahrávania videa - okrem klasických ako sépia a monochrom aj kopec umeleckých
+ 4-násobné spomalené 1080@25p video - ale vypne stabilizáciu a AF, navyše video je rozmazané, akoby softvérovo zväčšené zo 720p
+ 4k videá sa dajú počas prehrávania zoomovať a (od firmware ver. 2.0) môžem z nich vytiahnuť slušné 8MPx fotky
+ 62mm závit pre filtre - vďaka tomu možno na objektív nainštalovať aj ND filter, čím sa kompenzuje nevýhoda oproti Sony RX10
+ 16x zoom objektív (25-400mm) - v porovnaní s inými UZ je to ale trochu málo...
+ rýchle 15fps sekvenčné snímanie v režime mechanickej závierky (a 60fps v režime elektronickej)
+ tichá a rýchla elektronická závierka (1/16000s)
+ veľké množstvo vizuálnych pomôcok, známych z M43 popredných fotoaparátov Panasonicu (vodováha, focus peaking, zebry atď.)
+ funkcie, známe z M43 popredných fotoaparátov Panasonicu(timelapse, HDR, multiexpozícia, panoráma, ovládanie pomocou Wifi atď.)

Orezom UHD 4k na FHD 1080 video sa dostaneme na slušných EQ 1184mm (47x zoom), čo je v priemere výkon súčasných ultrazoomov.

zápory:

- 4k video je len 25p a (od firmware ver. 2.0) 24p a nefunguje vo fotorežimoch
- 1080p video má v mp4 len 28Mb/s (aj v AVCHD) - nechápem, prečo nedali aspoň 50Mb/s na rýchle scény (na GH4 je az 200Mb/s) - možné riešiť ukladaním na externé záznamové médium cez HDMI výstup
- pomalý a nepresný AF vo videu - nechytá sa ani zďaleka na Sony A6000!
- vysoká hlučnosť, spôsobená motorčekmi pre stabilizáciu, ostrenie a zoom - je to dosť otravné a veľmi je to počuť vo videu pri nahrávaní cez interný mikrofón
- problém pri prepínani MF/AF vo videu - použitie mechanického prepínača je hlučné a krkolomné a pri navolení cez funkčné tlačítka funguje len pri fotení (a keď potrebujem zamknúť AF, tak to musím riešiť tak, že vypnem kontinuálne a preostrujem spúšťou, čím riskujem že pri silnejšom stlačení spúšte sa mi vypne nahrávanie videa)
- len jeden roller, ktorého funkcia sa prepína cez jeho stlačenie, navyše je dosť hlučný pre video
- vysoká hmotnosť a veľké rozmery
- plastové telo
- slabá kresba objektívu
- malý 1'' snímač a v pomere k nemu veľké (20MPx) rozlíšenie - problém s malou hĺbkou ostrosti a so šumom nad ISO800
- absencia dotykového displeja
- zlé umiestnenie slotu pre SD kartu  - nachádza sa v šachte pre batériu, vedľa ktorej je navyše umiestnený závit pre statív
- vysoká cena
- obmedzenie dĺžky videa na 29:59 min a absencia prepínania regiónov - GH4 tieto obmedzenia nemá

- na nastavení nižších jasov pre displej bude displej blikať pri hýbaní foťákom
- 4k videá majú obrovskú veľkost (ale to nie je chyba fotoaparátu) - behom chvíle som zaplnil polovicu 32gb SD karty

Záver

FZ1000 je univerzálny fotoaparát, vhodný hlavne na cestovanie. Oproti bežným ultrazoomom má síce menší zoom a väčšie rozmery a hmotnosť, ale vynahrádza to kvalitou výstupu. Veľmi mi pripomína môj bývalý Panasonic G6, ktorý síce umožňuje výmenu objektívov a má väčší snímač, ale zasa nemá 4K video a zopár ďalších funkcií (odomknutý HDMI výstup, spomalené videá ai.)

 

Testy a odporúčania podľa cameraergonomics

Objektív

Na krátkych (ekv. 25mm, f2.8 a 70mm f4) ohniskách dosahuje objektív dobré výsledky v strede, trochu zaostáva na okrajoch a rohoch. Na stredých ohniskách (ekv. 100-300mm f4) dosahuje objektív po celej ploche výborné výsledky. Od ohniska 170mm (v UHD videu orezané na 251mm) je minimálna clona f4. Na maximálnej dĺžke ohniska (ekv. 400mm f5) objektív trochu trpí stratou kontrastu a smerom k okrajom sa to ešte zhoršuje. Avšak správnou technikou fotenia a pomocou editácie RAW sa dajú aj tu dosiahnuť stále dobré výsledky.

Vady objektívu

Objektív trpí minimom optických vád, buď sú potláčané priamo v softvéri fotoaparátu, alebo sa dajú ľahko dodatočne opraviť v grafickom editore:

  • Tiene v rohoch - nie sú problém, zrejme ich potláča software fotoaparátu.
  • Chromatická aberácia a fialové lemovanie - sú dosť viditeľné hlavne v rohoch na širokom konci. Obe sa dajú ľahko opraviť v RAW editore.
  • Disorcia - bola kompletne opravená v aktualizácii firmware.
  • Odlesky - sú veľmi dobre kontrolované.
  • Kontrast/mikrokontrast - stráca sa smerom k dlhšiemu koncu - keďže AF sa ťažšie zaostruje na menej kontrastné objekty, treba obraz dodatočné doostriť v RAW editore a zvýšiť trochu kontrast.
  • Difrakcia - mäkké okraje na stredných a dlhých ohniskách sa dajú potlačiť miernym priclonením objektívu o 1 alebo 2 EV. Treba sa vyhýbať max. clone f8.
  • Žiare - sú občas viditeľné okolo veľmi svetlých objektov na priamom slnku - tie sa ale opraviť nedajú, preto treba na to dávať pozor pri fotení.

Pozn. V internetových diskusiách sa na mierne potlačenie žiare odporúča znížiť na minimum ostrosť vo farebných profiloch.

Bokeh je veľmi hladký vo väčšine fotografií. Je tam občasná tendencia dvojitých čiar, ale nestáva sa to často.

Zoom je, žiaľ, variofokálny, t.z. pri zoomovaní sa mení rovina ostrenia. Počas zoomovania navyše nefunguje AF. Zoom možno ovládať buď manuálne cez prstenec na objektíve alebo cez páčku na spúšti. Podľa sily jej stlačenia ovplyvňujeme rýchlosť zoomovania. Plný zoom trvá asi 3 sekundy.

Použitá 5-osá optická stabilizácia má účinnosť pribl. 3EV. Niekedy sa s ňou podarí odfotiť ostré fotky napr. na ohnisku ekv. 100mm už od 1/5s (1/100s bez stabilizácie) a na 400mm od 1/40s (1/400s bez OIS). Pre pohybujúce objekty sa odporúča 1/dvojnásobok uvedených hodnôt.

Vďaka rýchlemu ostreniu dokáže fotoaparát pri snímaní akcie resp. športu na priamom slnku zachytiť pribl. 1/3 ostrých záberov (veľkosť 20MPx, priorita závierky 1/1000s, Auto ISO, Burst Mode M 7fps, kontinuálne ostrenie, AF mód: 1 oblasť, komponovanie cez hľadáčik)

Celkovo je objektív schopný robiť veľmi detailné snímky v celom rozsahu (okrem ekv. 400mm) ohniskovej vzdialenosti, hlavne v strede, kde sú umiestnené najdôležitejšie informácie o snímanom objekte.

Nevýhody objektívu:

  • ultra široké zábery - dá sa ale čiastočne riešiť pomocou panorám - buď priamo cez fotoaparát alebo v grafickom editore
  • šport/akcia - V interiéroch okrem rýchleho ostrenia a závierky vyžaduje nízky šum na ISO6400 a sveteľnosť 2.8 a lepšie. Kvôli udržaniu minimálneho ISO sa odporúča v interiéri predĺžiť čas na 1/300 resp. 1/400.
  • ultra telezoom - na vzdialené objekty je objetív trochu krátky (dá sa to za cenu nižšej kvality riešiť pomocou i-Zoom až na ekv. 800mm f4). Okrem toho zábery ovplyvňuje viacero faktorov: strata mikrokontrastu, nestíhanie OIS na najdlhšom konci a atmosferické skreslenie, spôsobené vírením vzduchu a hmiel, ktoré zároveň sťažujú zaostriť vzdialené objekty.
    Odporúčané nastavenia: priorita závierky alebo manuálny režim s časom min. 1/400s na statické a 1/800s na pohybujúce sa objekty, Auto ISO, clona F4 až 5.6, ostrenie na 1 oblasť (čím menšia, tým presnejšia) - pre statické objekty AFS alebo manuálne+statív a na pohyblivé AFC, mechanická závierka (nemá problém s chvením), komponovanie cez hľadáčik, pre tripod diaľková spúšť resp. časovač 2s, najmenšie turbulencie vzduchu sú skoro ráno.

Zvýšenie dosahu zoomu

Na väčší zoom existuje 5 riešení: telekonverter (nadbytočné zaťaženie pre zoom motorček, nie je naň kalibrovaný OIS), fotenie do RAW+crop (dlhšia úprava, strata výhod fotenia do JPG) a 3 spôsoby založené na úprave JPG (Extra Optical Zoom - max E800mm, i-Zoom - max E800mm, Digital Zoom - max. E1600mm).

Prvý z nich orezáva obraz, zvyšné dva ho zväčšujú interpoláciou. Pre všetky platí, že so zväčšujúcou ohniskovou vzdialenosťou sa znižuje kvalita obrazu a zväčšujú sa problémy s kompozíciou, zaostrením a  chvením fotoaparátu. Žiadna z uvedených troch metód neprináša zázraky, znižujú rozlíšenie obrazu, ale určite sú užitočné pre vzialenejšie objekty s dostatočnou kvalitou pre menšie výtlačky.

Keďže redukcia šumu v JPG je škodlivešia na obrázok než šum, je lepšie znížiť redukciu šumu na minimum (a odstrániť ho dodatočne lokálne v postprocessingu), napr.: kontrast -4, ostrosť 0, redukcia šumu -5, sýtosť 3. Viac detailov než JPG zachováva, samozrejme, RAW s následným orezom.

Pozn.: vo videu nemáme toľko možností ako pri úprave fotiek, preto sa nám funkcia i-Zoom zíde viac, navyše po konverzii 4K videa do 1080p nemá taký veľký dopad na stratu detailov.

ISO

Pri nižších ISO je FZ1000 výstup porovnateľný s GH4. Na ISO6400 FZ1000 od neho zrnitejšírovn asi 0,66EV (ekv. ISO4000) a Nikon V2 o ešte ďalších 0,66EV (ekv. ISO2500).

Výborné výsledky dosahuje snímač do ISO800, pre video a menšie výtlačky je použiteľné aj ISO1600, v krajnom prípade aj ISO3200.

FZ1000 má účinnější OIS než ostatné objektívy Lumix. To umožňuje dlhší čas závierky a tým aj nižšie ISO, než by bolo inak pôvodne zvolené.

Z hľadiska šumu je podľa DxOmark snímač prekvapujúco len o 1EV horší od napr. zrkadloviek ako Nikon D5300 a Canon 6D. Tento hendikep dokáže vykompenzovať vďaka účinnej stabilizácii a svetelnosti objektívu v záberoch vyžadujúcich vyššie clonové číslo, ako napr. dokument, architektúra, krajina atď.

HDR

FZ1000 má v slnečnom svetle mierny sklon preexponovávať jasné svetlá.

Na zábery s veľkým dynamickým rozsahom možno použiť 3 spôsoby: HDR funkciu fotoaparátu, fotenie do RAW s následnou úpravou a fotenie do JPG s použitím nástrojov pre presvetlenie tieňov (i-Dynamic) a prevenciu preexponovania svetiel (Zebry+kompenzácia expozície).

Použitý snímač  v FZ1000 poskytuje v RAW napriek svojej malej veľkosti veľký potenciál pre úpravy a stiahnutie preexponovaných svetiel a vytiahnutie podexponovaných tieňov. Preexponované svetlá trpia chromatickou aberáciou, fialovým lemovaním a žiarou. Prvé dve chyby možno ľahko odstrániť v RAW editore. Pri presvetľovaní tieňov treba postupovať opatrne, pretože prílišné presvetlenie zvyšuje úroveň digitálneho šumu, ztráca sa kontrast, sýtosť farieb a farebná vernosť. Pre fotenie do RAW sa odporúča používať Multiple Metering Mode.

V režime fotenia do JPG sa pre Zebry odporúča požívať max. nastavenie, tj. 105%, pre i-Dynamic buď High alebo Auto. Korekciu potom počas exponovania posúvame do záporných hodnôt, kým prestanú blikať na displeji Zebry.

Makro

Fotoaparát má pre automatiku zabudované 2 funkcie pre makro - okrem klasického aj tzv. macro-zoom pre jpg, ktorý v podstate len softwarovo orežie fotku pre dojem silnejšieho zväčšenia. Ďalšie zväčšenia možno nasimulovať cez i-Zoom.

Na makro je však najlepšie fotiť do RAW s orezaním v postprocesingu, bez použitia i-Zoom. Najostrejšie fotky vytvoríme, samozrejme s použitím statívu a manuálneho ostrenia. Avšak pri hmyzu a kvetov vonku sa často tieto objekty vo vetre hýbu, preto bude kopec záberov rozmazaných. Treba teda použiť kontinuálne snímanie a z dávky vybrať najostrejšie fotky. Pri fotení od 3cm treba zhodiť clonu, ktorá zavadzia, plaší hmyz a zacláňa blesku.

Pozn. Zistil som, že najväčšie zväčšenie má fotoaparát na pribl 25mm ohnisku (pribl. 60mm ekvivalent).

Na lepšie makro možno použiť makro predsádky a medzikrúžky, napr. MARUMI vyrába 62mm achromatickú makro šošovku s 3 dioptriami (MARUMI 330).

Prečítané 11835 x Naposledy zmenené 07.12.2016